Kreativt meningsfullt lärande

I mitt sista inlägg kring vårterminens arbete hade jag tänkt att bjuda på ett exempel på ett mindre ämnessamverkanprojekt från 7-9 där vi har arbetat utifrån våra KENT-strategier med fokus på teamarbete, utmaningar och att få utgå från personliga intressen. Jag har valt ett kreativt projekt, där utmaningen ligger i att våga lita på sina egna tankar. Arbetet innebar samverkan mellan engelska och bild i åk 9.

Eleverna utmanades i att skapa något nytt och kommunicera detta på ett främmande språk. Vi utgick ifrån offentlig konst och tittade på vårt närsamhälle, orten Lammhult. Uppgiften gick ut på att skapa en ny offentlig konstnärlig utsmyckning med ett personligt budskap då det från samhällsföreningen på orten efterfrågats centrumförnyelse. Därmed fick vi på ett naturligt sätt in värdeskapande arbete och samhällsföreningen blev mottagare av våra förslag. Det slumpade sig även så att Lammhult vid sommarens början har en speciell dag med en massa happenings och detta blev också ett tillfälle att få visa upp elevernas förslag och låta ortsbor få rösta på det förslag som de tyckte bäst om. Vår dröm var naturligtvis att något av elevernas förslag så småningom skulle kunna genomföras i verkligheten.

Då det i Lammhult pratas många olika modersmål bestämde vi oss för att det bästa var att presentera förslagen på ett världsspråk och då passade engelska bäst – och vilken tur att vi läser det som ämne i skolan.

Hela arbetsprocessen genomfördes i smågrupper där eleverna diskuterade uppgiften och olika förslag växte fram. Vi arbetade även mycket med att involvera hela klassen i alla gruppers förslag för feedback och respons och för att träna den kommunikativa förmågan. När idéerna hade blivit färdiga förslag i form av skisser och modeller påbörjades arbeten med digitala presentationsaffischer på engelskalektionerna och slutligen användes både bild- och engelskalektioner till att göra greenscreenfilmer som kampanjfilmer för de olika förslagen. På så sätt involverades både skriftliga språkkunskaper och den kommunikativa förmågan.

I detta arbete mötte vi nyfikna elever som verkligen var engagerade och fick visa sin kreativitet. Alla elever tog uppgiften på största allvar när det fanns så starka kopplingar till det verkliga samhället utanför skolan. Eleverna kom med helt olika men lika fantastiska förslag som vi blev stolta över. Att få leka framför greenscreen-duken gav positiv energi och många skratt. Det blev också ett tillfälle för eleverna att visa att de kunde tala bra engelska. En del lade också ner mycket tid vid redigeringen för att få till snygga filmer.

Att genomföra ett projekt som på förhand har ett helt ovisst resultat är så roligt! Att låta eleverna forma idéer utifrån sina egna tankar och låta de få känna att ingenting är omöjligt gör att det växer fram så mycket skaparkraft och energi i gruppen. Det berikar mig verkligen som lärare att få följa processerna och försöka hjälpa till att hitta lösningar när de kör fast. Det gör att även jag känner hur KENT-förmågorna växer hos mig som vuxen lärare.

Mina avslutningsord blir därför att det är en häftig känsla att när man skapar möjligheter för KENT att växa hos eleverna så utvecklar det samma förmågor hos dig som lärare samtidigt. Är inte det effektivt lärande?

lammhult

Elevförslag på konstverk för Lammhult – handlar om utanförskap och att hjälpa varandra.

 

 

Det här inlägget postades i Georgina Charisis, Förstelärare F-9. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.