Det måste väl finnas viktigare saker än KENT?

Det skulle vara felaktigt att påstå att lärare sällan har det långtråkigt i sitt yrke. De allra flesta kan säkert skriva under på lärare aldrig har det långtråkigt, vilket givetvis både har en baksida och en framsida. Vissa triggas igång av ett relativt högt tempo med diverse olika krav och förväntningar, medan andra känner stress och svårigheter att fokusera på sitt arbete. När nya projekt dras igång kan detta föra med sig olika känslor och vi har alla olika sätt att ta emot nya uppgifter, och självklart spelar det en stor roll hur meningsfullt det nya upplevs.  I arbetslaget F-3 på Lammhults skola har vi (precis som resten av skolan samt övriga skolor i kommunen) fokus på KENT förmågorna kreativitet, engagemang, nyfikenhet och trygghet. Med hjälp av dessa förmågor vill vi främja elevernas entreprenöriella kompetenser och därigenom hoppas vi såklart på ännu bättre resultat. För att bemöta rubrikens frågeställning vill jag svara att det självklart finns viktigare saker än KENT arbetet, men för att skolan ska kunna möta upp den utveckling som sker i vårt samhälle känns det otroligt positivt och förmånligt att få jobba utifrån ett KENT perspektiv. Äntligen har vi fått ett långsiktigt mål som har en tydlig koppling till våra styrdokument!

I läroplanen för grundskolan 2011, kan man i det första kapitlet läsa att:

 ”Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därige­nom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap”.

Jag ser fram emot att genom denna blogg kunna dela med mig av hur och varför vi genom ett nytt pedagogiskt förhållningssätt jobbar mot entreprenöriella förmågor. Gå gärna in och läs under fliken ”Övergripande mål KENT” för att skaffa en förförståelse inför kommande inlägg i bloggen.

Victoria Carlzon        Förstelärare åk F-3

 

Det här inlägget postades i Victoria Carlzon, Förstelärare F-3. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *